Wiek zapytań u dzieci

Wiek zapytań u dzieci

Wiek zapytań u dzieci

Małe dzieci posiadają naturalną ciekawość poznawczą, dlatego nieustannie obserwują, manipulują przedmiotami, chcą wszystkiego dotknąć, poszukują wyjaśnień. Pierwsze pytanie pociechy uznaje się za początek samodzielnej myśli dziecka. Dziecko dostrzegło problem i oczekuje od dorosłych jego rozwiązania. Na początku ma to charakter bardziej emocjonalny aniżeli intelektualny. Wiek pytań nazywany jest także „głodem wiedzy”.

dziecko

Autor: Travis Swan
Źródło: http://www.flickr.com
Do 2 r.ż – odnośnik – życia smyk powtarza pytania automatycznie i bezmyślnie. Maluch w ten sposób uczy się zastosowania określonego pytania do stosownej sytuacji. Około 2,5 r.ż. pojawiają się pytania „kto?” i „co?”. Tak zwany właściwy wiek pytań zaczyna się ok.3,5 r.ż i trwa przez cały okres przedszkolnylub dłużej. Od tego okresu, przeciętne dziecko zadaje rodzicom pytania z sensem, to znaczy poprawnie posługując się przysłówkami i zaimkami pytajnymi. Wiek przedszkolny 4-6 lat to czas poprzedzający naukę w szkole. Wtedy u dzieci zachodzi wiele zmian psychicznych i fizycznych. Dziecko jest bardzo żywe, intensywnie się rozwija i jest niezwykle ciekawskie.

Czynności rozwojowe dziecka ulegają zmianie, ponieważ występuje zaciekawienie – urządzeniami znajdującymi się w domu, wychodzeniem poza rodzinę i zawieraniem nowych znajomości przedszkolnych oraz poznawaniem pierwszych funkcji społecznych. Około 4.-5. roku życia dziecko dokonało już „inwentaryzacji” obiektów w otoczeniu, zna ich nazwy i przeznaczenie. Ma również już wystarczającą ilość doświadczeń, żeby interesować się mechanizmami rządzącymi światem. Jest gotowe do poznawania związków, stąd dociekliwe pytania, a przede wszystkim liczne „dlaczego?”.Kolejnym motywem zadawania licznych pytań dotyczących otaczającego świata, oprócz zaspokojenia ciekawości, jest praca nad odróżnieniem fantazji i realności. Dla malucha do 6. roku życia te dwa światy są tak samo istotne. To co zagościło w umyśle malucha jako wyobrażenie, element marzenia sennego jest tak samo ważne jak to, co zaobserwował w realnym świecie.

Dziecko, uszy, słuch

Autor: Medicover.
Źródło: Medicover.
Dopiero częste weryfikacje z rzeczywistością zaczynają tworzyć granicę pomiędzy tymi dwoma wymiarami. i szukanie na nie odpowiedzi służy też podtrzymaniu kontaktu – staje się okazją do wspólnej zabawy i ciekawej rozmowy. Tendencja malucha do tworzenia z zadawanych pytań -całych łańcuchów, zapewnia pełniejszy kontakt z rodzicem, co jest nawet ważniejsze od poznawania rzeczywistości. Psychologia uznaje pytania zadawane przez dzieci za pierwszy objaw ich samodzielnego myślenia. Dziecko pyta napotykając na trudności w zrozumieniu jakiegoś zjawiska, w dążeniu do poznania czegoś nieznanego, do wyjaśnienia nurtujących go zagadnień. Przyczyną pytań starszego dziecka jest krytyczna refleksja wobec faktów i zjawisk oraz zauważonej sprzeczności pomiędzy posiadanymi informacjami, a zaobserwowanym stanem rzeczy. Sformułowanie pytania dowodzi, że dziecko myśli, gdyż zauważyło problem i oczekuje od rodziców jego rozwiązania.Wiek pytań nazywany jest też „głodem wiedzy”.

admin

Wszystko dla dziecka

No description. Please update your profile.

~~||~~Comments Are Closed~~||~~